Gode råd og værktøjer til sæsonstart

af | aug 23, 2020

I sidste uge startede rigtig mange idrætsforeninger op igen. Vi har samlet en masse værktøjer, som kan hjælpe jer som klubber til en god start på sæsonen.

 

Hvordan får vi flere nye medlemmer?

Når man skal have fat i nye medlemmer, er det godt at tænke over tre ting:

  •        Hvad er det for tilbud, I har?
  •        Hvem er målgruppen for de hold?
  •        Hvor findes målgruppen, og hvordan fanger man deres opmærksomhed?

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvad det er for nogle tilbud, man har på menuen. For at få fat i den relevante målgruppe, som passer til holdene, er det en god ide at sætte sig ind i, hvem målgruppen er. Er det børn? Teenagere? Seniorer?  For jo bedre man har sat sig ind i målgruppen, jo større chancer har man for at få succes.

Download onepager med tips til nye medlemmer

 

Sådan fastholder I voksenmedlemmer

At fastholde de medlemmer, I har i forvejen, er en disciplin for sig og en rigtig god ting at have fokus på. Vi har samlet helt konkrete anbefalinger og værktøjer til, hvordan klubben med få greb kan blive endnu bedre til at fastholde nuværende voksenmedlemmer. Du kan downloade folderen her.

Folderen tager udgangspunkt i fire konkrete råd:

  •       Fokus på fastholdelse
  •       Udpeg en trivselskoordinator i klubben
  •       Afdæk nuværende medlemmers behov og ønsker
  •       Formidl klubbens nye voksentilbud

Den Den fysiske flyer med fastholdelse af voksenmedlemmer kan afhentes hos Anders Vedel  i Team Bredde og Motion.

 

Download tjekliste til planlægningen af sæsonen

Der er ikke altid hænder nok i foreningerne. Vi har lavet  en ”tjekliste”, som kan hjælpe jer godt fra start – hent den her.

 

Skab overblik med et årshjul:

En anden løsning til at komme godt fra start er at benytte sig af et årshjul. Det frigør tid i klubben, så man kan bruge tiden på det, som betyder noget klubben. Så er der ro på ledelsen og styr på trænere, bestyrelse og frivillige.

Udfyld årshjul ved hjælp af denne skabelon

 

Brug Facebook til at skyde sæsonen godt i gang
Facebook er et rigtig godt værktøj til at skabe synlighed og opmærksomhed omkring jeres forening. Vi har i samarbejde med Idrættens Medieudvalg produceret en række videoer, som kan hjælpe jeres foreninger med at få mere ud af Facebook.

  •        Få siden til at leve
  •        Opret events
  •        Brug levende billeder
  •        Tilknyt flere redaktørerne og administratorer

Se videoerne her

 

Søge midler til udvikling:

Vi har tre aktive puljer lige nu

DIF og DGI’s Sommerpulje

Perfekt, hvis din klub står og mangler økonomisk hjælp til at sætte gang i nye sommertiltag.
Perioden, der kan søges aktiviteter til, er den 31. oktober

Ansøgningsfrist: 30. august  

Toms Guldpulje

Puljens formål er at forgylde initiativer, der kan få flere familier ud at røre sig.

Ansøgningsfrist: 31. august

DIF og DGI’s Foreningspuljen

Puljen har som mål at støtte hverdagens fællesskaber i idrætsforeningerne og skabe rum til udvikling.

Ansøgningsfrist: Er som udgangspunkt åbent hele året