Nyt forskningsprojekt “Det gode idrætsmiljø for unge” har haft formålet at undersøge, hvilken form for motivation, der giver unge lysten til at fortsætte i sporten. Resultaterne er klare: Træneradfærd og træningsmiljø har afgørende betydning for unges motivation.
Træneradfærd har langt større betydning for unges motivation i forbindelse med at blive i sporten end først tænkt. Det viser et nyt forskningsprojekt “Det gode idrætsmiljø for unge”, der er en undersøgelse af forhold i danske idrætsforeninger, som fremmer unges trivsel i og fortsættelse med idræt.
Som træner er det vigtigt, at man har fokus på at skabe et motiverende og trivselsfremmende miljø. På tværs af idrætsgrene, alder, køn og niveau viser undersøgelsen, at jo mere trænerne er støttende og opmuntrende, jo mere oplever deltagerne kompetence, autonomi og samhørighed, desto mere øges de unges indre motivation.
Hvordan man som træner kan inddrage kompetence, autonomi og samhørighed i sin træning er ved at:
- have udvikling, indsats og opgaveløsning som succeskriterie og ikke kun resultater som eneste fokus.
- give autonomistøtte frem for at være kontrollerende/autoritær.
- give samhørighedsstøtte ved at vise omsorg og interesse.
Læs om undersøgelsens baggrund, metoder og resultater her
Undersøgelsen er blevet foretaget på fem forskellige sportsgrene badminton, gymnastik, fodbold, basketball og håndbold og bygger på data fra over 7000 unge i alderen 12-20 år. Derudover er forskningsprojektet udført af forskere fra Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet og Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital i samarbejde med idrætsforbundene.
Ud af de over 7000 unge, som har deltaget i undersøgelsen, har 850 af dem været fra badmintonmiljøet. Både antallet af deltagere og undersøgelsens tilbliven og formål er Uddannelses- og Udviklingchef fra Badminton Danmark Ulrik Jansen meget tilfreds med.
– Først og fremmest så er vi dybt taknemmelig for, at over 850 unge badmintonspillere har deltaget i undersøgelsen og bidraget til, at vi alle har fået større indsigt i hvilken træneradfærd, der motiverer, og hvilken adfærd der ikke motiverer. Og dernæst håber vi selvfølgelig, at trænerne vil bruge denne nye viden til at forholde sig til egen praksis, og hvordan der skabes endnu mere motivation og trivsel på træningen.
Hør Badminton Danmark Podcast-afsnittet: Hvordan Skaber Man Det Bedste Træningsmiljø I Klubberne?