Badminton Danmarks medlemssystem
På Badminton Danmarks repræsentantskabsmøde den 1. juni 2024 blev det besluttet at oprette et fælles medlemssystem, hvor alle klubber 3-4 gange på et kalenderår registrerer enkelte relevante medlemsdata ved Badminton Danmark på en nem måde uanset, hvilket medlemssystem den enkelte klub bruger. Nogle medlemssystemer vil kunne håndtere denne overførsel automatisk. Kontakt jeres medlemssystemudbyder for automatisk overførsel eller klik her.
Af Badminton Danmarks love fremgår det således nu, at klubberne skal indberette “sine relevante medlemsdata”. Disse data er relevante for DIF’s årlige medlemsregistrering samt for Badminton Danmarks medlemsregistrering og kontingentberegning.
Klik for at tilgå Badminton Danmarks medlemssystem
Badminton Danmark ønsker at sikre, at alt omkring medlemsindberetning håndteres korrekt og i overensstemmelse med gældende regler og retningslinjer.
For at gøre det let for alle klubber har Badminton Danmark bygget et lille system, så hver klub let kan overføre de relevante medlemsdata for alle de medlemmer, der på det pågældende tidspunkt er registret som medlemmer af den pågældende klub. Det drejer sig om
- For- og efternavn
- Mobilnummer (ikke et krav)
- Fødselsdato
- Køn
Badminton Danmark beder ikke om overførsel af nogen form for fortrolige data. Kun data vi kan bruge til analyse og kommunikation.
Video: Se her, hvordan du registrerer din medlemsdata
Har du som klub spørgsmål til Badminton Danmarks medlemssystem, så tag et kig i vores FAQ nedenfor eller skriv til info@badminton.dk.
Praktiske oplysninger
Hvad koster det?
Det er gratis at benytte Badminton Danmarks medlemssystem
Hvordan logger jeg ind som klub?
Du logger ind med med klubbens klubstamkort og adgangskode. Kender du ikke det, kan du anmode om det via mail til faq@badminton.dk.
Hvorfor har vi ikke fået nogen mail om det?
Badminton Danmark har sendt information ud omkring medlemssystemet til sine medlemsklubber. Har I som klub ikke modtaget information omkring medlemssystemet, skal I opdatere klubbens kontaktdata på badmintonplayer.dk.
Hvor ofte skal jeg registrere klubbens medlemsdata?
Du skal registrere klubbens medlemsdata én gang i januar, april og oktober i Badminton Danmarks medlemssystem.
Hvilken medlemsdata er der tale om?
Du skal oprette en CSV-fil med de nødvendige data. Dette kan gøres på to måder:
1. Manuelt: Find de relevante oplysninger og indtast dem i en CSV-fil
2. Automatisk: Hent dataen fra dit nuværende klubadministrationssystem og gem dem i en CSV-fil
Filen skal indeholde for- og efternavn, mail, køn og fødselsdato på medlemmet.
Hvordan registrerer jeg klubbens data?
I denne video kan du se, hvordan du registrerer din medlemsdata. Klik her for at se videoen.
Adgang til og brug af data
Kort forklaring i forhold til relevante data vi ønsker at indsamle
Vi indsamler kun ikke-personfølsomme data. Badminton Danmark kan ikke sammenlignes med en privat virksomhed. Badminton Danmark er myndighed for badminton, vi er en forening for medlemmerne. Vores eneste formål er at sikre badmintonsportens ve og vel samt udvikling.
Vi indsamler følgende data:
- For- og efternavn: Vi indsamler navn for at kunne matche spillernes navne med BadmintonPlayer for at lave statistiske undersøgelser på Danmarks aktivitetsniveau i vores sportsgren.
- E-mail: Vi indsamler e-mail, fordi vi ønsker at kommunikere medlemstilbud og medlemsinformation til enkelte udvalgte grupper i lokale større områder end en enkelt klub, samt at vi ønsker at genindføre et badmintonmagasin, som vi for en del år siden måtte afskaffe på grund af en omlægning af porto for foreninger. Alt, hvad vi ønsker at kommunikere, er udelukkende badmintonrelevant i forhold til badmintonforbundets vision, mission og værdigrundlag (https://badminton.dk/mission-vision-og-vaerdier/) vedtaget af et politisk mandat på Badminton Danmarks årsmøde, hvor alle medlemmer har indflydelse via deres respektive kredsmedlemsskab. E-mail bruges udelukkende til gavn for sporten, som hver klub har tilmeldt sig til ved sit medlemskab af Badminton Danmark.
- Fødselsdato: Vi indsamler fødselsdato, fordi fødselsdato er nødvendig for at placere badmintonspillere i deres korrekte aldersgruppe og årgang for, at vi kan lave statistiske undersøgelser på bevægelighed, tilslutning, fravalg, frafald mv. Har klubben ikke registreret fødselsdato for medlemmer, så brug venligst 01-01-1900, så vi ved, at vi ikke kan bruge data fra denne klub i statistiske sammenhæng.
- Køn: Vi indsamler køn for at dele op i populariteten og tilslutningen efter køn og for at lave statistiske undersøgelser i forhold til køn og lignende.
- Bopæls postnummer: (kommer til fra april). Vi indsamler postnummer på ens bopæl, fordi vi har behov for statistisk at kunne opgøre og behandle data i forhold til, om man bor, hvor man spiller mv.
- Mobilnummer: Det er ikke et krav, da mange klubber ikke registrerer et mobilnummer på medlemmerne ved indmeldelse. Men det vil være relevant på sigt at kunne kommunikere via sms i forhold til forskellig statistisk opfølgning.
Hvem får adgang til disse data?
Adgangen til medlemsdata er begrænset til relevante medarbejdere og systemer i Badminton Danmark. Disse data vil udelukkende blive anvendt til organisationens egne formål, som fx statistik, målrettede tilbud eller forbedring af medlemsoplevelsen.
Hvor opbevares data?
Data opbevares i Badminton Danmarks sikre database, som lever op til alle krav i GDPR og andre relevante databeskyttelsesregler.
Bliver medlemsdata delt med andre uden for Badminton Danmark?
Nej, medlemsdata deles ikke med eksterne parter udenfor Badminton Danmark. Vi har en klar politik om, at data kun anvendes internt og kun til fordel for medlemmerne.
Strider det imod GDPR?
Badminton Danmark har naturligvis haft juridisk vejledning til at se nærmere på lovgivningen. Medlemsregistrering er i overensstemmelse med GDPR-reglerne og kan ikke sidestillede med en overførsel til en ekstern tredjepart. Golf, fodbold m.fl. har allerede fået styr på deres medlemmer, og nu føler vi at turen er kommet til vores idræt, at vi får styr på vores samlede medlemmer.
Badminton Danmark er den øverste myndighed for badminton i Danmark og arbejder for at fremme sporten på nationalt plan. Alle klubber og medlemmer er underlagt Badminton Danmarks love og regler, som regulerer konkurrenceaktiviteter, medlemskab af kredse og forbund samt generel idrætsorganisering.
Badminton Danmark behandler personoplysninger i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen (GDPR) og baserer visse behandlinger på en legitim interesse for at styrke og udvikle sporten. Badminton Danmark stiller ikke krav til nogen form for oplysning af fortrolige data.
Kort kan man sige, at Badminton Danmark som øverste myndighed for sporten, på lige fod med kredse og klubber, er dataansvarlige for det enkelte medlems medlemskab af en klub og registrering af medlemskabet i de nødvendige databaser. Der er her ikke tale om en tredjepartsdatabehandler, men en dataansvarlig på lige fod med den indledende registreringspart. De dataansvarlige afgør således hvorfor (med hvilket formål) og hvordan (med hvilke hjælpemidler), personoplysningerne behandles.
Strider det imod Markedsføringsloven?
Nej, det strider ikke imod spamforbuddet i Markedsføringsloven. Det skyldes, at Badminton Danmark ikke er erhvervsdrivende, og medlemmer af Badminton Danmark er derfor ikke forbrugere. Badminton Danmark har således en legitim interesse i og legitim mulighed for overfor sine medlemmer at styrke og udvikle badmintonsporten ved at markedsføre netop badminton.
Badminton Danmarks forpligtigelse som overordnet dataansvarlig
Badminton Danmark sikrer:
- Lovligt grundlag: Behandlingen af medlemsdata sker enten på baggrund af legitim interesse eller andre lovlige grundlag, som fremgår af Badminton Danmarks love og regler.
- Transparens: Medlemmerne informeres klart om, hvordan deres data bruges, herunder til analyser og forbedring af sporten.
- Datasikkerhed: Personoplysninger opbevares og behandles sikkert og fortroligt.
- Medlemsrettigheder: Medlemmerne har ret til at få indsigt i, hvordan deres data behandles, samt til at få rettet eller slettet oplysninger, hvor det er relevant.
Behandling af personoplysninger
- Badminton Danmark indsamler og behandler medlemsdata for at analysere medlemstal, evaluere deltagelse i sporten og identificere muligheder for at øge antallet af aktive medlemmer og turneringsdeltagere, herunder kommunikation som kan tilgodese de aktuelle muligheder for fastholdelse og rekruttering.
- Denne behandling sker som led i Badminton Danmarks legitime interesse i at fremme og forbedre sporten for klubber, medlemmer og samfundet som helhed
Legitim interesse som behandlingsgrundlag
- Badminton Danmark vurderer, at behandlingen af data er nødvendig for at kunne opfylde sit formål som idrætsorganisation.
- Klubbernes indberetninger påvirker ikke medlemmernes grundlæggende rettigheder og friheder negativt, og der tages altid hensyn til medlemmernes privatliv.
Badminton Danmarks behandling af data er afgørende for at:
- Opnå indsigt i medlemsdemografi og aktivitet på tværs af klubber.
- Forbedre og målrette tiltag for at øge deltagelsen i sporten.
- Evaluere og optimere turneringsdeltagelse og aktiviteter.
Disse behandlinger sker inden for rammerne af Badminton Danmarks funktion som idrætsorganisation under Danmarks Idrætsforbund (DIF) og i henhold til GDPR.
Sikkerhed og transparens
- Alle oplysninger behandles sikkert og fortroligt i overensstemmelse med gældende lovgivning.
- Medlemmerne kan finde detaljeret information om databehandlingen i Badminton Danmarks privatlivspolitik, som er offentligt tilgængelig.
Klubbernes rolle og ansvar som dataansvarlige
Klubberne er ligeledes dataansvarlige for de oplysninger, der registreres om deres medlemmer og videregives til Badminton Danmark i forbindelse med medlemskab og deltagelse i aktiviteter.
- Klubberne sikrer, at medlemsdata behandles korrekt og lovligt, og at oplysningerne er opdaterede.
- Klubberne har ikke pligt til at få accept fra alle medlemmer, da data deles af helt legitime årsager.
- Klubberne skal huske at skrive i deres Privatlivspolitik, at relevante medlemsdata deles med øvre myndigheder for sporten, som fx Badminton Danmark.
Hvorfor skal klubber indberette medlemstal årligt til Danmarks Idrætsforbund og indberette medlemmer løbende til Badminton Danmark?
Ved at indberette medlemsregistrering løbende sikres en retvisende og opdateret indsigt i badmintons status i Danmark, hvilket er til gavn for både klubber, forbund og medlemmer.
Alle klubber skal indberette medlemstal til Danmarks Idrætsforbund (DIF) via det Centrale Foreningsregister (CFR) og medlemmer til Badminton Danmark (BD) løbende af flere vigtige årsager.
1. Offentlig støtte og tilskud
DIF og de tilknyttede specialforbund, som Badminton Danmark, bruger medlemstal til at dokumentere idrættens omfang og udvikling. Kommuner og staten fordeler støtte og tilskud til klubber baseret på medlemstal og aktivitetsniveau. En korrekt indberetning sikrer, at klubberne modtager den støtte, de er berettiget til.
2. Strategisk udvikling og ressourcestyring
Medlemstal bruges af Badminton Danmark og DIF til at planlægge og udvikle sporten. Ved at kende det præcise antal medlemmer kan forbundene iværksætte initiativer, der fremmer sporten og sikrer, at ressourcerne bruges effektivt. Medlemstal er dog ikke opdaterede live, de er registreret på baggrund af en tidligere aktivitet.
3. Statistiske formål
Medlemstal og indberetning af medlemmer er vigtige for at følge tendenser i idrætsdeltagelsen og for at analysere, hvordan idrætsvaner udvikler sig i Danmark. Disse data bruges til at skabe overblik over, hvordan vores sportsgren vækster eller oplever tilbagegang.
4. Forsikringsdækning
Korrekte medlemstal sikrer, at forsikringer og andre ydelser er på plads, og at klubbernes medlemmer er dækket under aktiviteterne.
5. Troværdighed og repræsentation
Ved at have mere præcist overblik over medlemmer sikrer Badminton Danmark løbende, og ikke kun en gang årligt med 1½ års forsinkelse, at vi kan repræsentere sporten troværdigt ift. badmintonmiljøet.
6. Aktivitet
For klubber, der er en del af Badminton Danmark, og for Badminton Danmark er det vigtigt at holde medlemmer ajour for at kunne administrere og analysere tendenser, aktivitet, tilgang, frafald mv. løbende
7. Kommunikation
Badminton Danmark vil med indberetning af alle medlemmer styrke markedsføringen af badminton gennem målrettede aktivitetstilbud, der når ud til både nye og eksisterende medlemmer til gavn for klubben. Give klubber og medlemmer adgang til relevante nyheder omkring badminton, både nationalt og lokalt. Og opbygge opdateret database over alle Badminton Danmarks medlemmer, der hjælper Badminton Danmark med at fastholde og tiltrække medlemmer samt identificere trends, der kan understøtte og hjælpe klubber.
Risikerer medlemmer at modtage irrelevante tilbud eller spam?
Medlemmer af Badminton Danmark risikerer ikke at blive spammet. Vi vil kun markedsføre badminton og aktivitetstilbud, der er så relevant og målrettet til medlemmerne som muligt. For eksempel kan data bruges til at identificere grupper, der kunne drage fordel af at blive gjort opmærksom på særlige tilbud eller aktiviteter, såsom aktiviteter for ungdomsspillere i deres nærområde.
Vil et medlem kunne sige "nej tak" til nyhedsmails fra Badminton Danmark?
Dette initiativ er ikke tiltænkt som en nyhedsbrevsordning. Hvis der på et senere tidspunkt skulle blive introduceret en sådan mulighed, vil vi sikre, at medlemmerne selv kan vælge, om de ønsker at modtage disse mails. For nu er et centralt initiativ at genindføre et badmintonmagasin, som blev nedlagt for en årrække tilbage på grund af afskaffelsen af foreningers portofritagelse, som dermed gjorde det for dyrt fortsat at udsende et badmintonmagasin. Det kan nu genindføres elektronisk til fordel for alle medlemmer.